Zmiany na stanowiskach kierowniczych w polskiej oświacie są istotnym elementem, wpływającym na kształt edukacji w poszczególnych regionach. W tym artykule przyjrzymy się osobie, która obecnie kieruje lubelską oświatą Tomaszowi Szabłowskiemu. Przedstawimy nie tylko jego sylwetkę i dotychczasowe doświadczenie, ale także kluczowe cele i priorytety, które wyznaczył dla Kuratorium Oświaty w Lublinie, co jest kluczowe dla zrozumienia kierunku rozwoju edukacji w województwie lubelskim.
Tomasz Szabłowski nowym Lubelskim Kuratorem Oświaty kluczowe informacje o zmianie i priorytetach
- Aktualnym Lubelskim Kuratorem Oświaty jest Tomasz Szabłowski, powołany 1 marca 2024 roku.
- Wcześniej przez 17 lat pełnił funkcję dyrektora XXX Liceum Ogólnokształcącego w Lublinie.
- Zastąpił Teresę Misiuk, odwołaną w styczniu 2024 roku, kojarzoną z poprzednią polityką edukacyjną.
- Jego główne cele to odpolitycznienie szkoły, wspieranie dyrektorów i nauczycieli oraz dbałość o dobrostan psychiczny.
- Pierwsze inicjatywy to cykl spotkań z dyrektorami i "Lekcje obywatelskie" dla młodzieży.
- Wicekuratorem Oświaty jest Barbara Grzesiak, powołana w kwietniu 2024 roku.

Tomasz Szabłowski nowa twarz na czele Kuratorium Oświaty w Lublinie Tomasz Szabłowski objął stanowisko po Teresie Misiuk, która została odwołana w styczniu 2024 roku. Pani Misiuk pełniła tę ważną funkcję od marca 2016 roku i była postrzegana jako osoba silnie związana z polityką edukacyjną, która była realizowana za czasów rządów Prawa i Sprawiedliwości, a w szczególności przez byłego Ministra Edukacji Przemysława Czarnka. Zmiana ta sygnalizuje odejście od dotychczasowych priorytetów i otwarcie na nowe podejście do zarządzania oświatą.
Sylwetka nowego kuratora: kim jest Tomasz Szabłowski? Tomasz Szabłowski to doświadczony pedagog, który przez wiele lat związany był z lubelską oświatą. Jest nauczycielem geografii z wykształcenia. Jego kariera zawodowa obejmuje również długoletnią pracę na stanowisku dyrektora. Przez 17 lat, począwszy od 2007 roku, kierował XXX Liceum Ogólnokształcącym im. ks. Jana Twardowskiego w Lublinie. Wcześniej, zanim objął stanowisko dyrektora, pracował jako nauczyciel w tej samej placówce.
Wieloletnie doświadczenie w zarządzaniu placówką oświatową Siedemnastoletnie doświadczenie Tomasza Szabłowskiego na stanowisku dyrektora liceum to bez wątpienia jego mocna strona. Pozwoliło mu to zdobyć praktyczne umiejętności w zakresie zarządzania szkołą, od strony administracyjnej, pedagogicznej, jak i organizacyjnej. Głębokie zrozumienie codziennego funkcjonowania placówki oświatowej, wyzwań stojących przed dyrektorami i nauczycielami, a także potrzeb uczniów, stanowi solidny fundament, na którym może budować swoje działania jako Kurator Oświaty.
Nowa era w lubelskiej edukacji: kluczowe priorytety i zapowiedzi Tomasz Szabłowski przedstawił swoje plany dotyczące kierowania Kuratorium Oświaty w Lublinie. Jednym z jego kluczowych celów jest odpolitycznienie szkoły i samego urzędu. Deklaruje, że Kuratorium ma przede wszystkim pełnić funkcję wspierającą i pomocniczą dla dyrektorów szkół oraz nauczycieli, odchodząc od roli czysto kontrolnej. Zapowiedział również chęć "rozhulania skostniałego urzędu" i jego otwarcie na dialog z całym środowiskiem edukacyjnym. Jego wizja zakłada budowanie partnerskich relacji i wspólne poszukiwanie najlepszych rozwiązań dla lubelskiej oświaty.
Odpolitycznienie szkoły co to oznacza w praktyce? Priorytet odpolitycznienia szkoły, o którym mówi nowy kurator, oznacza dążenie do stworzenia środowiska edukacyjnego wolnego od ideologicznych nacisków i partyjnych rozgrywek. Szkoła ma być przede wszystkim miejscem, gdzie priorytetem jest rozwój intelektualny i wychowawczy młodego człowieka, a nie realizacja politycznych agend. Tomasz Szabłowski podkreśla, że nauczyciele i dyrektorzy powinni mieć swobodę w realizacji swoich zadań, bez obawy o polityczne konsekwencje swoich działań.
Dobrostan psychiczny uczniów i nauczycieli jako fundament działania Kolejnym ważnym filarem strategii Tomasza Szabłowskiego jest troska o dobrostan psychiczny wszystkich uczestników procesu edukacyjnego zarówno uczniów, jak i nauczycieli. W obliczu rosnącej presji i wyzwań współczesnego świata, zapewnienie wsparcia psychologicznego i tworzenie bezpiecznego środowiska nauki i pracy jest kluczowe. Nowy kurator traktuje ten aspekt jako fundament, na którym powinno opierać się całe działanie Kuratorium Oświaty.
Pierwsze 100 dni: inicjatywy nowego kuratora Po objęciu stanowiska, Tomasz Szabłowski niezwłocznie podjął działania mające na celu realizację swoich zapowiedzi. Wśród pierwszych inicjatyw znalazł się zorganizowany cykl spotkań z dyrektorami szkół z całego województwa lubelskiego. Celem tych spotkań była rozmowa o bieżących problemach, wymiana doświadczeń i budowanie relacji. Ponadto, w szkołach rozpoczęto realizację projektu "Lekcje obywatelskie", mającego na celu kształtowanie postaw obywatelskich wśród młodzieży.
Czym dokładnie zajmuje się kurator oświaty? Kurator Oświaty, działając w imieniu wojewody, pełni szereg istotnych funkcji związanych z nadzorem i koordynacją systemu edukacji na terenie województwa. Do jego głównych zadań należą:
- Sprawowanie nadzoru pedagogicznego nad szkołami i placówkami publicznymi oraz niepublicznymi na terenie województwa.
- Realizacja polityki oświatowej państwa, zapewniając zgodność działań szkół z prawem i strategią krajową.
- Współdziałanie z organami prowadzącymi szkoły, czyli przede wszystkim z samorządami, w zakresie organizacji sieci szkół, aby zapewnić optymalne warunki kształcenia.
- Wydawanie decyzji administracyjnych w sprawach określonych ustawą Prawo oświatowe. Obejmuje to między innymi opiniowanie arkuszy organizacyjnych szkół oraz procesy związane z powoływaniem i odwoływaniem dyrektorów placówek.
Zmiany w kierownictwie urzędu: kto wspiera kuratora? W strukturze Kuratorium Oświaty w Lublinie nastąpiły również zmiany personalne mające na celu wzmocnienie zespołu zarządzającego. Zastępcą Lubelskiego Kuratora Oświaty, czyli Wicekuratorem, została powołana w kwietniu 2024 roku Barbara Grzesiak. Pani Grzesiak jest doświadczonym pracownikiem kuratorium, posiadającym wieloletni staż pracy w tej instytucji, co zapewnia ciągłość i stabilność w funkcjonowaniu urzędu.
Przeczytaj również: Plan zajęć Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie – uniknij chaosu w semestrze
Kluczowe wnioski i dalsze kroki w lubelskiej oświacie
Podsumowując naszą analizę, dowiedzieliśmy się, że na czele Kuratorium Oświaty w Lublinie stoi obecnie Tomasz Szabłowski, powołany 1 marca 2024 roku. Jego nominacja oznacza nowy etap, z naciskiem na odpolitycznienie szkół, wsparcie dla kadry pedagogicznej oraz dbałość o dobrostan psychiczny uczniów i nauczycieli. Zrozumienie tych zmian jest kluczowe dla każdego, kto śledzi rozwój edukacji w regionie.
- Tomasz Szabłowski, z bogatym, 17-letnim doświadczeniem dyrektorskim, wnosi praktyczną wiedzę do kierowania lubelską oświatą.
- Głównym priorytetem jest stworzenie szkoły wolnej od politycznych wpływów i budowanie partnerskiej relacji między kuratorium a placówkami.
- Dobrostan psychiczny uczniów i nauczycieli został wskazany jako fundament, na którym ma opierać się praca urzędu.
- Pierwsze inicjatywy, takie jak spotkania z dyrektorami i "Lekcje obywatelskie", sygnalizują chęć aktywnego dialogu i zaangażowania w życie szkół.
Z mojej perspektywy, jako osoby obserwującej zmiany w systemie edukacji, kluczowe jest to, aby nowe kierownictwo Kuratorium rzeczywiście przełożyło deklaracje o wsparciu i odpolitycznieniu na konkretne działania. Wieloletnie doświadczenie Pana Szabłowskiego jako dyrektora daje mi nadzieję, że rozumie on codzienne wyzwania, z jakimi mierzą się nauczyciele i dyrektorzy. Najważniejsze jest teraz konsekwentne budowanie atmosfery zaufania i otwartości.
A jakie są Pana/Pani doświadczenia z obecnymi zmianami w lubelskiej oświacie? Czy dostrzega Pan/Pani pozytywne symptomy nowej polityki? Podzielcie się swoimi przemyśleniami w komentarzach!
