Wczoraj w naszej szkole miało miejsce spotkanie z przedstawicielkami programu profilaktyki zintegrowanej „CUDER”. Nazwa programu jest połączeniem pierwszych liter sfer, które mają istotny wpływ na życie i postępowanie człowieka: Ciało, Umysł, Duch, Emocje, Relacje. Warsztaty prowadzone dla uczniów kl. IV-VI podzielone były na dwie części. Pierwsza część teoretyczna była wprowadzeniem do części drugiej opartej na praktycznym działaniu uczniów – gra profilaktyczna „CUDER”. Bardzo istotne było wyjaśnienie uczniom pojęć sfer ciała, umysłu, ducha, emocji i relacji oraz pojęcia zagrożeń, czyli „pułapek”, a także wzmocnienie chęci poszukiwania sensu życia. Zajęcia te inicjowały i wzmacniały refleksyjność uczniów, wypowiadania się na temat zagrożeń, które mogą napotkać na swojej drodze.
Podsumowaniem części teoretycznej była gra profilaktyczna „CUDER” oparta na przewidywaniu i ponoszeniu konsekwencji dokonywanych wyborów. Była to swego rodzaju symulacja sytuacji życiowych. Uczniowie podzieleni na grupy podejmowali decyzje, które w grze miały ich doprowadzić do celu. Konsekwencją podjętej decyzji była nagroda w formie punktów dodatnich lub kara w formie punktów ujemnych.