Biblioteka -Propozycje zajęć z dziećmi z klas 1-4 szkoły podstawowej

Czytajmy dzieciom książki wypożyczone z biblioteki lub zadane lektury szkolne – np. z podziałem na role. 

Zabawa w asystenta kuchennego Podobnie jak w przypadku zabawy z przedszkolakami, rozmowa w trakcie zajęć w kuchni powinna być głównym składnikiem tego doświadczenia, a zadania kulinarne dla uczniów mogą być już bardziej skomplikowane i samodzielne.

Wirtualne podróże Jest latający dywan, może być pływająca kanapa lub wyścigowy stół! Wprawdzie nie możemy teraz wybrać się w prawdziwą podróż, ale od czego wyobraźnia! Pobawmy się z dziećmi w wyprawy do różnych krajów:

  1. Wybierzmy wspólnie na mapie lub globusie kraj, który chcemy odwiedzić.
  2. Poszukajmy w Internecie informacji o nim oraz zdjęć z różnych ciekawych miejsc na jego terytorium. (przykłady: Kapadocja w Turcji, Alhambra w Hiszpanii, Wielki Kanion i Kanion Antylop w USA, Luwr we Francji, Pompeje we Włoszech, wodospady Iguazú w Argentynie, mauzoleum Tadź Mahal w Indiach)
  3. Zobaczmy, jakie stroje noszą mieszkańcy. Spróbujmy wykonać dla siebie taki strój, korzystając z naszych ubrań i różnych akcesoriów, które mamy w domu. (Możemy też zachęcić dzieci do narysowania i wycięcia z kartonu „mieszkańca” wybranego kraju i przygotowania dla niego wyciętego z papieru, pokolorowanego ubranka, które na nim zawiesimy na zaginanych zaczepach. Ten kartonowy „model” może nosić stroje z różnych stron świata).
  4. Dowiedzmy się, jaki jest miejscowy język. Spróbujmy znaleźć zwroty znaczące: „dzień dobry”, „dziękuję”, „Jak się masz?” – i nauczmy się wraz z dziećmi je wymawiać.
  5. Sprawdźmy, jak możemy się dostać do tego kraju: statkiem (kanapa), samochodem (stół), a może samolotem (karton) – i wyruszmy w tę pełną niespodzianek i niebezpieczeństw podróż.
  6. Kiedy już dopłyniemy, dojedziemy lub dolecimy do wybranego kraju, warto zjeść jakiś lokalny specjał. Sprawdźmy, jakie są popularne miejscowe potrawy i spróbujmy je wspólnie przyrządzić w naszej kuchni (np. meksykańskie burrito, turecki falafel, włoskie spaghetti, czy hinduskie aloo gobi).
  7. Po posiłku można odpocząć i przeczytać „coś lokalnego”. Dowiedzmy się czegoś o literaturze danego kraju, jeśli mamy w domu baśnie z danego regionu lub jakąś książkę dla dzieci autora tej narodowości – poczytajmy je dzieciom.
  8. I oczywiście zaplanujmy kolejną podróż!

Stwórzmy wspólnie drzewo genealogiczne rodziny Pomagamy dzieciom stworzyć diagram/rysunek, zachęcamy dzieci do przeprowadzenia „wywiadów” z Babciami, Dziadkami, Ciociami, by nie tylko uzupełnili drzewo o dalsze osoby z rodziny, ale też o historie z ich życia. Możemy wspólnie stworzyć album ze zdjęciami lub rysunkami dzieci przedstawiającymi konkretne osoby lub ciekawe sytuacje, które im się w życiu przytrafiły. Pozwólmy dzieciom być głównymi pomysłodawcami i wykonawcami projektu.

Pamiętajmy o gimnastyce i wspólnych spacerach w miejscach niezatłoczonych i zgodnie z zaleceniami epidemiologów!