Link do opowiadania „System”:
link do opowiadania „Burza”:
Porozmawiajmy o wartościach po lekturze dwóch opowiadań ze zbioru „Gorzka Czekolada i inne opowiadania o ważnych sprawach”
- Zachęcamy do rozmów z nastolatkami o uniwersalnych wartościach moralnych, takich jak szacunek, uczciwość, odpowiedzialność, odwaga cywilna, samodyscyplina, sprawiedliwość, przyjaźń, życzliwość, piękno, optymizm, mądrość.
- Przeczytajmy dzieciom na głos wybrane teksty ze zbioru „Gorzka czekolada…”. Proponujemy na początek opowiadania: Burza, System. Podyskutujmy o wartościach moralnych ukazanych w tych opowiadaniach – o efektach ich przestrzegania w życiu i konsekwencjach ich łamania.
- Lektura opowiadań jest zaproszeniem do rozmowy o prawdziwych, trudnych moralnie sytuacjach, z którymi nasze dzieci stykają się na co dzień. Bądźmy taktowni i empatyczni – wtedy chętniej zdradzą nam, jakie mają problemy w relacjach z rówieśnikami i w innych sytuacjach życiowych. Zapytajmy, co zamierzają zrobić. Nie serwujmy naszych gotowych rozwiązań, ale delikatnie zaoferujmy pomoc. Najcenniejszym wsparciem jest wysłuchanie bez krytykowania.
Porozmawiajmy też z dziećmi na temat wpływu mediów społecznościowych na ich życie: na samopoczucie, zainteresowania, zachowania, postrzeganie własnego wyglądu. Okażmy im dużo zrozumienia i wsparcia. Świat ciągłych presji, w którym żyją, to nie ich dzieło i nie ich wina, ale skutek postępu technicznego oraz nieobecności rodziców, których pochłonęło życie zawodowe i inne obowiązki. Zastanówmy się wspólnie, czy postęp zawsze oznacza zmiany na dobre.
Stwórzmy razem drzewo genealogiczne rodziny Zachęćmy dzieci do narysowania grafu rodzinnych powiązań. Warto też pozbierać ciekawe historie z życia bliższych i dalszych członków rodziny i wzbogacić o nie nasze rodzinne drzewo. Udostępnijmy im rodzinne zdjęcia, które mogą sfotografować i umieścić na opracowywanym drzewie – np. w wersji online. Jest to okazja, żeby wyjaśnić naszym dzieciom, że nie wszystkimi informacjami i zdjęciami trzeba dzielić się w Internecie. Warto uświadomić naszym nastolatkom istnienie przestrzeni wartości prywatnych, o których nie powinni rozgłaszać całemu światu. Niech uczą się dyskrecji oraz umiejętności powstrzymywania chęci natychmiastowego wrzucania dowolnych informacji na FB. Taka powściągliwość to zarazem ćwiczenie umiejętności zachowania powierzonych tajemnic, a to cenna cecha przyjaciół.
Zachęcamy do rozmowy z dziećmi o tajemnicach, których nie należy ukrywać – np. o tym, że ktoś kradnie, bierze narkotyki, krzywdzi innych – bo chronienie takiego kolegi nie jest miarą przyjaźni, lecz źle rozumianą, fałszywą lojalnością, nieodpowiedzialnością lub nawet tchórzostwem.